Érin Rippen

OLVG-West Ziekenhuis

Binnen het OLVG – West Ziekenhuis was er een onoverzichtelijke situatie ontstaan door drie patiëntenstromen die voor de Huisartsenpost (HAP) en Spoedeisende Hulp (SEH) naar het ziekenhuis komen. Als onderdeel van het designteam was het onze verantwoordelijkheid om een doeltreffende oplossing te ontwikkelen voor deze situatie.

Patiëntenstromingen​

De drie patiëntenstromen komen via dezelfde ingang binnen.
De eerste patiëntenstroom bestaat uit zelfverwijzers, individuen die met een gezondheidsprobleem naar het ziekenhuis komen, maar twijfelen of ze naar de Huisartsenpost of Spoedeisende Hulp moeten. De tweede stroom zijn patiënten die door hun eigen huisarts naar de Spoedeisende Hulp worden doorverwezen. De derde stroom bestaat uit patiënten met een geplande afspraak bij huisartsenpost.

Deze diverse patiëntenstromen leidt tot verwarring en frustratie, zowel bij het loket als in de wachtkamer. De onvrede in de wachtkamer ontstaat doordat sommige patiënten eerder worden geholpen dan anderen.

Care To Go​

Het is voor de binnenkomende patiënten onduidelijk waar zij zich moeten melden. Het ziekenhuis wil door middel van een communicatiemiddel duidelijkheid bieden aan de binnenkomende patiënten over waar wij zich moeten melden.

Om de patiëntenstromen zo goed mogelijk naar de loketten te begeleiden, is het concept ‘’Care to go’’ ontwikkeld. De bewegwijzering in dit concept bestaat uit twee borden die aangeven waar het loket van de huisartsenpost en spoedeisende hulp zich bevinden. Deze borden horen bij de twee gekleurde banen die je leiden naar de twee verschillende loketten. Als extra ondersteuning is er ook een interactief scherm aanwezig. Dit scherm filtert de verschillende patiënten stromingen die binnenkomen.